In vino veritas!

 

Stau şi mă uit
la paharul de vin
plin pe jumătate,
întrebându-mă cum e posibil,
ca acest lichid
roşu,
de rubin,
care ascunde
secretul vieţii şi al
morţii,
să reprezinte
barometrul adevărului,
rupt din minciună.
Adevăr pe care
îl rostim cu voce tare,
doar la adăpostul
gustului,
de strugure
dat în pârg
toamna,
când e
picurat
de brumă.

Mă întreb,
ce se întâmplă
dacă golesc paharul?
Mai mult adevăr mă va inunda
şi o să înceapă să dea pe afară?

Mă uit la pahar.
Stă deasupra mesei,
cocoţat pe un picior suplu.
E un pahar multicolor.
Roşu jos şi
transparent sus,
împrumutând cu lejeritate
cromatica vecinătăţii.

E jumătate plin.
Întorc capul,
ca să-l văd de sus în jos.
Ciudat…
Acum e pe jumătate gol.
Revin la poziţia iniţială.
Paharul e pe jumătate plin.

Refac mişcarea de mai multe ori.
Acelaşi efect.
Când jumătate plin,
când jumătate gol.
Iar toate acestea se întâmplă
în acelaşi pahar!

Oare ăsta să fie adevărul din vin?
Dualitatea aceasta să fie supremul adevăr?
Nu am nici cea mai vagă idee.

Mă hotărăsc să beau paharul.
Gata,
Acum e gol.
Şi aşa, nu mai am nici o dilemă.
Într-adevăr…
In vino veritas!

20 responses

  1. Adevarul…este prozaic. Alcoolul dezinhiba…dar asta nu inseamna ca broderiile nu sunt savuroase, ca insasi vinul…

    1. 🙂 multumesc ca apreciezi broderiile. Da, ai dreptate, adevarul este prozaic. Nu are urma de poezie in el. Minciuna are. Ca sa fie buna, trebuie sa fie frumoasa, sa incante…

      1. “minciuna frumoasa si încântatoare”, Seb?!… un exemplu, please… 😉 otherwise: cheers! cu o cupa de genuine French champagne sau un pahar de Bordeaux rouge… deal sau vale? 🙂

      2. O, dar sunt o groaza de exemple. Iar minciuna daca este bruta, fara o picatura de metafora, nu poate fi credibila. Matafora, poezia, picatura de altceva, strecurata intr-o minciuna, o face mai usor de digerat. Cel care o asculta, e invitat sa spere si sa viseze, iar vigilenta si ratiunea sunt atenuate. Cei mai mari mincinosi, dupa studii aprofundate ale unor… cercetatori britanici, sunt agentii de asigurari si agentii de turism. Pentru ca ei vand iluzii. Nimic palpabil, doar vorbe si iluzii. Iar daca nu ar fi in stare sa imbrace in metafore “marfa”, nu ar vinde nimic.

        In alta ordine de idei, prefer rosu, de deal insorit, dar nu prea tare.

  2. Uită-te cu atenție la un sâmbure de strugure.

  3. Când vei ști cu ce seamănà, la fel, bobul de grâu. De aceea ne împărtășim cu pâine și vin.

    1. Daca as avea un bob de strugure, l-as studia cu atentie. Da cum nu am, as fi mai mult decat bucuros daca mi-ai deslusi misterul. Te rog!

  4. *când vei ști cu ce seamănà, vei înțelege de ce e izvorul vieții.

  5. Însușindu-mi cu „lejeritate” unele trăiri, îți urez să ai în față mereu și mereu un „pahar” și plin și gol… pentru alte poeme. O seară bună.

    1. Mutumesc. Din pacate am neglijat scrisul cu desavarsire. Am fost prins in alte probleme iar ca sa fiu sincer pana la capat, am fost putin dezarmat de unele aprecieri ale unor oameni de litere din Romania. As putea sa cer o parere? Asa venind din partea unui redactor la o editura si om de litere: chiar e asa de demodat si invechit ceea ce scriu? As aprecia daca gasiti putin timp pentru un raspuns. Multumesc anticipat.

      1. Veţi avea o părere. Daţi-mi un răgaz. Vreau să citesc mai mult din opera ta. Cu prietenie, Corina

      2. Multumesc. Ce am publicat se afla si pe blog, in totalitate.

  6. […] Corina, Motive pentru condei, Centrefold, Maria, Mămică de rege mic, Cafeaua de dimineaţă, Impresii de călătorie, Narcisa, ToriNicolau, Amintiri veşnice, T’s Secrets, July, Gânduri de primăvară, Ochii […]

  7. Din bogățiile toamnei:

    Dând peste acest videoclip minunat prin imagini și muzică, o altă abordare a binecunoscutei cugetări latine mi-am adus aminte de poezia d-vs.
    Toate cele bune !

    1. Foarte frumos acest montaj. Multumesc pentru el si pentru ca v-ati adus aminte de mine.

      1. De fapt nu numai că mi-am adus aminte de d-vs dar mi-ș fi dorit să mai citesc niște poezii… căci am mai trecut pe aici.
        Toate cele bune !

  8. From time to time ,I am passing by,To read your lovely mastery ,That disappears in a mystery. Ce s-a intimplat cu tine, Sebastian, de nu mai dai nici un semn pe blog? Sa auzim numai de bine Adrian B.

    1. Sincer, nici eu nu stiu. Pur si simplu mi-am impus sa nu mai scriu. Probabil, am fost convins de catre niste “oameni de litere”, ca ce scriu este invechit si ca se potriveste cu un stil literar ce era in floare acum 200 de ani. Sau poate doar am obosit. Ce stiu insa sigur, este ca am intors inapoi o groaza de idei ce se ingramadeau sa iasa. Le-am pus stavila. Poate nu am procedat bine. Nu stiu… Asa am simtit ca e mai bine.
      Poate peste un timp o sa incep sa scriu din nou. Poate …

      1. Este alegerea ta Sebastian dar eu sper CA acel poate sa fie cit mai curind. Iti doresc numai bine.

Leave a Reply

